Szanowni Państwo,
w celu zapewnienia realizacji prawa do składania skarg i wniosków poniżej uprzejmie przedstawiamy informację o trybie przyjmowania skarg i wniosków dotyczących działalności Sądu Rejonowego w Pruszkowie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 lipca 2001r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (tekst jednolity – Dz. U. 2018.23 ze zm.) Rozdział 5a Tryb rozpatrywania skarg i wniosków – art. 41a - 41e ustawy.
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (Dz. U.2012.524).
Organ właściwy do rozpatrzenia skargi/wniosku
Właściwy organ określa art. 41b Prawo o ustroju sądów powszechnych:
Art. 41b.
§ 1. Organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku, dotyczących działalności sądu, jest prezes sądu.
§ 2. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu okręgowego i sądu rejonowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu okręgowego. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu apelacyjnego i sądu okręgowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu apelacyjnego.
Wymogi formalne skargi/wniosku
Skarga/wniosek powinny zawierać:
- datę wniesienia skargi/wniosku,
- imię i nazwisko wnoszącego skargę/wniosek,
- adres wnoszącego skargę/wniosek,
- zwięzłą treść skargi/wniosku,
- sygnaturę akt sprawy, którego dotyczy skarga/wniosek,
- podpis skarżącego/wnioskodawcy.
Skargi nie podlegające rozpatrzeniu
- nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
- Skargi pozostawiane bez rozpoznania
- skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe zostają pozostawione bez rozpatrzenia, a skarżący bądź wnioskodawca zostaje powiadomiony o przyczynach pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
Wnoszenie skarg /wniosków
Skargę/wniosek można złożyć:
- na piśmie adresując:
SSR Łukasz Kluska
Prezes Sądu Rejonowego w Pruszkowie
05-800 Pruszków, ul. Kraszewskiego 22 - za pośrednictwem poczty elektronicznej: srpruszkow@warszawa.so.gov.pl (skargi i wnioski składane w ten sposób powinny zawierać wskazanie imienia i nazwiska wnoszącego oraz jego adres do korespondencji),
- ustnie do protokołu (skargi i wnioski składane ustnie przyjmowane są przez pracowników Biura Obsługi Interesanta tut. Sądu),
- skargi/ wnioski wnoszone na piśmie przyjmowane są w Biurze Obsługi Interesanta na Biurze Podawczym (I piętro) lub drogą pocztową.
Termin załatwienia skargi/wniosku
Skargi i wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki. Termin na załatwienie skargi /wniosku wynosi miesiąc, licząc od daty ich wpływu lub uzupełnienia.
Załącznik | Rozmiar |
---|---|
Treść Rozdziału 5a Ustawy z dnia 27 lipca 2001r.doc | 57 KB |
Dziennik Ustaw.pdf | 166.4 KB |
Wzor_skarga.doc | 26 KB |
Wzor_protokol.doc | 25 KB |
klauzula informacyjna dla osób składających skargi i wnioski w trybie kpa (1).pdf | 414.11 KB |